Η διαχρονική επίδραση των μουσείων και πολιτιστικών μνημείων στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος ενός προορισμού

Projects

Η διαχρονική επίδραση των μουσείων και πολιτιστικών μνημείων στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος ενός προορισμού

Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι 80 και πλέον επισκέπτες την ημερίδα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας και του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας με θέμα: Η διαχρονική επίδραση των μουσείων και πολιτιστικών μνημείων στη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος ενός προορισμού.

Η ημερίδα διοργανώθηκε από την Alpha Marketing με σκοπό την ανάδειξη του εκτελούμενου αρχαιολογικού έργου του Διαχρονικού Μουσείου της Λάρισας και των πρόσφατων μελετών ανάδειξης του Μουσείου και των αρχαιολογικών χώρων του, στο Σαραντάπορο και το Πύθιο. Στη διάρκεια της παρουσιάστηκε το έργο και οι πρόσφατες μελέτες ανάδειξης του μουσείου και των αρχαιολογικών χώρων, των οποίων σχεδιάζεται η υλοποίηση σε συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας και το Υπουργείο Πολιτισμού.

 

Εισηγητές ήταν η κα Σταυρούλα Σδρόλια, Αρχαιολόγος, Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας, ο κος Δημήτριος Καραγκούνης, Αρχιτέκτονας Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας, η κα Αρχοντούλα Αναστασιάδου, Αρχαιολόγος Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας, ο κος Αντώνιος Μόρας, Αρχιτέκτονας Μηχανικός και ο κος Νίκος Σαμαράς, Αρχιτέκτονας Λέκτορας Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Συντονίστρια ήταν η Δημοσιογράφος Σίσσυ Νίκα με τη συμμετοχή των Πάνου Σάπκα, Αντιδημάρχου Πολιτισμού του Δήμου Λαρισαίων, Παναγιώτη Νταή, Εντεταλμένου Δημοτικού Συμβούλου Τουρισμού του Δήμου Λαρισαίων, Νίκου Γάτσα, Δημάρχου Ελασσόνας, Νίκου Ντάγκα,  Αντιδημάρχου Τουρισμού του Δήμου Αγιάς και Ευστάθιου Βελισσαρίου Καθηγητή Τουριστικής Οικονομίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, καθώς και της διεθνούς Travel Blogger Elena Sergeeva.

Όλοι οι συνομιλητές τόνισαν τη συμβολή του Διαχρονικού Μουσείου Λάρισας στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και ειδικά τη συνδρομή της Προϊσταμένης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Λάρισας, κας Σταυρούλας Σδρόλια, ενώ όλοι συμφώνησαν πως ο τουρισμός στη Λάρισα είναι μία καινούρια έννοια και μέχρι τώρα δεν έχει γίνει οργανωμένη προσπάθεια εξωστρέφεια της πόλης, παρότι υπάρχει μεγάλος πλούτος προβολής και επισκεψιμότητας, τόσο πολιτιστικός, όσο και γαστρονομίας και άλλων τουριστικών δραστηριοτήτων στην Λάρισα και την Περιφερειακή Ενότητας Λάρισας.

Ο κος Νίκος Γάτσος, δήμαρχος Ελασσόνας τόνισε πως η περιοχή βρίσκεται σε μια περιοχή μυθική, όπως ο  Όλυμπος με βιοποικιλότητα, πληθώρα τοπικών προϊόντων και μνημεία ιστορικά και αρχαιολογικά όπως αυτό στο Σαρανάπορο και το Πύθειο. Στόχος του Δήμου είναι να αναδειχθεί αυτή η πολιτιστική κληρονομιά και να συνδεθεί το χθες με το σήμερα.

 

Η κα Σδρόλια, χαρακτηριστικά ανέφερε, πως πρέπει να οριστεί η αρχαιολογική βάση, και από κει θα προκύψει το γιατί υπάρχουν στην περιοχή τόσα προϊόντα και πως αυτά προέρχονται από τον πολιτισμό και την κουλτούρα των παλαιότερων εποχών.

Ο κος Πάνος Σάπκας, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Λαρισαίων, ανέφερε πως η Λάρισα ενώ έχει χαρακτηριστεί ως πόλη του καφέ, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πόλη των μουσείων, αφού έχει πληθώρα μουσείων και αρχαιολογικών χώρων μέσα στο κέντρο της πόλης και πως θα πρέπει όλοι αυτοί οι χώροι να συνδεθούν και να δημιουργηθεί ένα προϊόν, ως πολιτιστικές διαδρομές.

Ο κος Παναγιώτης Νταής, Εντεταλμένου Δημοτικού Συμβούλου Τουρισμού του Δήμου Λαρισσαίων, τόνισε πως η Λάρισα με δύο κινήσεις έχει αυξήσει την επισκεψιμότητά της και έχει μπει στον τουριστικό χάρτη της Ελλάδας. Λόγω του μεγάλου πολιτιστικού ενδιαφέροντος έχει γίνει προσέλκυση μαθητικού τουρισμού. Επιπλέον, έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο δημιουργίας μεγάλων γεγονότων, όπως επιτάσσει το Στρατηγικό Σχέδιο Μarketing της Λάρισας, το οποίο  έχει διενεργήσει το εργαστήριο Τουριστικού Σχεδιασμού Έρευνας και Πολιτικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το χριστουγεννιάτικο χωριό «Πάρκο των Ευχών».

Στόχος είναι να δημιουργηθεί μια σύμπραξη όλων των δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας και λοιπών φορέων της, ώστε να υπάρχει ενιαίο προγραμματισμός και ευελιξία κινήσεων.

Ο Νίκος Ντάγκας,  Αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Αγιάς, ανέφερε πως σκοπός είναι αυτό που θέλουμε να αναδειχθεί από την περιοχή, πρέπει πρώτα να ενταχθεί στη ζωή των πολιτών. Γιατί αν δεν το ζήσουμε, δεν το καταλάβουμε, δεν το πιστεύουμε, δεν μπορούμε να το μεταφέρουμε σωστά και να το διαβουλευτούμε. Επίσης, όλα τα παραπάνω, η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να τα κάνει σε σύνδεση με την αειφορική και την βιομηχανική ανάπτυξη. Καθώς το ενδιαφέρον που παρατηρείται για την ανάπτυξη του πολιτισμού είναι μεγάλο πρέπει να γίνουν τρία βήματα. Να οριστεί το ολοκληρωμένο προϊόν, να βρεθεί τρόπος τυποποίησης και να επικοινωνηθεί σωστά. Πρέπει να συνδεθεί όλη η περιοχή με μητροπολιτικό ρόλο το Δήμο Λαρισαίων.

Ο Ευστάθιος Βελισσαρίου Καθηγητής Τουριστικής Οικονομίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διευκρίνισε πως ο πολιτισμός χρειάζεται τον τουρισμό και όχι ανάποδα όπως πιστεύουν πολλοί.

Σε διεθνές επίπεδο το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης είχε ετήσια έσοδα όσα είναι στην Ελλάδα τα ετήσια έσοδα όλων των μουσείων. Η ανάπτυξη του τουρισμού και του πολιτισμού είναι αμφίδρομη σχέση. Στο εξωτερικό είναι πολύ αναπτυγμένος ο πολιτιστικός τουρισμός χωρίς να υπάρχει αυτός ο πλούτος εκθεμάτων της Ελλάδας.

Η διεθνής Travel Blogger Elena Sergeeva, διαμένοντας πλέον 27 χρόνια στην Ελλάδα με σπουδές στον τουρισμό αναγνωρίζει πως δεν γνώριζε για τον πολιτιστικό πλούτο της Λάρισας. Ως travel blogger έχει ευθύνη να γράφει αυτά που βλέπει αντικειμενικά και ορθά καθώς δεν μπορεί να προτείνει προορισμούς οι οποίοι δεν έχουν υποδομές ώστε να δεχθεί η περιοχή  τους επισκέπτες. Τόνισε πως πρέπει να σταματήσουμε να βρίσκουμε δικαιολογίες που «πηγαίνουν πίσω» τους προορισμούς και να αναδείξουν αυτό που κάθε προορισμός έχει ακόμα και αν αυτό είναι μικρό με στρατηγική και όχι με σπασμωδικές κινήσεις.